Van zeeniveau tot 7,134m

Teamlid Allert Bosch werkt als Engineer bij Van Oord al meer dan twee jaar mee aan de bouw van het offshore windmolenpark “Gemini”. Een windmolenpark met 150 windmolens dat 85 kilometer ten noorden van de kust van Groningen (Eemshaven) wordt gebouwd en straks 785.000 huishoudens van elektriciteit zal voorzien. Hij beschrijft in dit blog hoe hij zijn voorbereidingen voor Project 5 Peaks combineert met zijn werk.


Accommodatieschip Acta Orion naast de OHVS

Ik word wakker van het geluid van spullen die over de grond van mijn hut heen en weer rollen. Het weerbericht van gisteren had al voorspeld dat het een ruige nacht zou worden met meters hoge golven waarop het schip flink heen-en-weer rolt. Ik ben het inmiddels wel gewend. 

Deze weken slaap ik onder andere aan boord van de Acta Orion, een schip dat gebruikt wordt voor de accommodatie van 55 man die dag en nacht werken aan de bouw van het Gemini windmolenpark. 

Leven aan boord van een schip is iets wat moeilijk is uit te leggen aan buitenstaanders. Eigenlijk best vergelijkbaar met drie weken lang leven in kleine tentjes boven de 4000m. Je zit dicht op elkaars lip, bent aanwezen op de mensen om je heen, leeft in je eigen wereld en veel van wat er in de rest van de wereld gebeurt gaat langs je heen. 

Kleine wereld aan boord

Ik werk mee aan de bouw van de twee Offshore High Voltage Stations (OHVS) van het windpark. Dit zijn de transformator stations waarop alle 150 windmolens zijn aangesloten vanwaar twee dikke elektriciteitskabels naar land gaan. De platformen lijken op olieboorplatformen, maar in plaats van een boorinstallatie staan ze vol met High Voltage apparatuur zoals transformators. De platformen zijn vorig jaar in de zomer op zee geïnstalleerd en momenteel zijn we bezig met de laatste klusjes waarvoor ik inmiddels een aantal maanden offshore werk. Werken op zee is totaal niet vergelijkbaar met een 9-tot-5 kantoorbaan en brengt de nodige uitdagingen met zich mee in mijn training en voorbereiding voor Project 5 Peaks. 

Van de CTV de OHVS op klimmen

De zeegang neemt in de loop van de ochtend wat af wat het mogelijk maakt om met een CTV (Crew Transfer Vessel) naar de OHVS te gaan. We staan in onze dikke transfer suits (een soort wetsuit voor het geval je in het water valt), met daaroverheen een zwemvest en een klimgordel klaar op het dek van de Orion. De CTV duwt tegen de ‘boatlanding’ van de Orion en de schipper geeft een duim omhoog om aan te geven dat het veilig is om over te stappen. Na zo’n 20 minuten komen we aan bij de OHVS waar de CTV ook weer tegen een boatlanding aanduwt. Van hieruit klimmen we gezekerd één voor één 20m omhoog via een ladder. Zo begint dagelijks mijn ochtend dus met wat klimtraining!

De werkdag op de OHVS is nog het meest vergelijkbaar met werken op een bouwplaats, maar eigenlijk ook totaal niet. Je kunt niet even langs de Gamma om de schroefjes op te halen die je bent vergeten, je houdt continu de weersomstandigheden in de gaten om te zorgen dat je niet ‘vast’ komt te zitten op het platform vanwege slecht weer en bent tal van scheepsbewegingen rondom de platformen aan het coördineren via de radio.

Tijdens mijn werk dwalen mijn gedachten af naar de beklimming van deze zomer. Nog enkele maanden en dan is het zover. Om topfit aan de expeditie te kunnen beginnen volg ik een strikt trainingsschema, gebaseerd op de methoden die Steve House in zijn boek ‘Training fort he New Alpinism’ beschrijft. Met de lange offshore werkdagen, 7 dagen per week is het een uitdaging om me daaraan te houden.

Aan boord van het schip is een gym met een loopband, fiets, roeimachine en gewichten waarmee ik mijn basis trainingen doe, die bestaan uit drie componenten: conditie, kracht en algemene fitheid. Zelfs rennen op een loopband voor de conditie is anders offshore, want met een flinke zeegang blijkt het nogal een uitdaging om er niet vanaf te vallen! Daarnaast is krachttraining voor de benen belangrijk om straks met een zware backpack zonder verzuring omhoog te kunnen lopen. Soms lukt het met het drukke werk echt niet om een dag te trainen, maar gelukkig bestaat de OHVS uit 5 verdiepingen en ben ik de hele dag op-en-neer aan het rennen, dus dat geeft me ook al de nodige training! 

Vanaf het helikopterdek kun je het hele windpark overzien. Met enige trots constateer ik dat er in een jaar tijd een hoop is gebeurd. Het lichte briesje zorgt ervoor dat de wieken van de 50 geïnstalleerde windmolens elegant in de rondte draaien. Ondanks dat het meeste werk inmiddels klaar is, zie ik nog steeds veel bedrijvigheid. Zo is het offshore installatieschip Aeolus bezig met de installatie van een windturbine en het kabellegschip Nexus bezig met de installatie van de laatste kabels tussen de windmolens. 

Het is vandaag maandagavond, standaard Project 5 Peaks ‘conference call’ avond met alle teamleden. Het is elke week weer een uitdaging om iedereen aan de lijn te krijgen via skype. Met name de Bosch-brothers bevinden zich in een lastige positie. De internetverbinding in Mali laat het nog wel eens afweten, maar internet vanaf een schip op de Noordzee is vaak minstens zo beroerd. Ook deze avond laat de verbinding het afweten en lukt het niet om in te bellen. Gelukkig geeft dit me wel de mogelijkheid om nog  een uur cardiotraining mee te pakken!

Werken aan het Gemini project en een expeditie voorbereiden, gaat dat samen? Het is een uitdaging, dat zeker. Het afgelopen jaar ben ik weinig thuis geweest en de regelmatigheid van een standaard kantoorbaan is soms ver te zoeken. Dat maakt het moeilijker om regelmatig te trainen en tijd te vinden voor voorbereidingen. Toch is het zeker mogelijk met de juiste dosis discipline en doorzettingsvermogen! Het betekent wel dat je er bewust andere dingen voor aan de kant moet zetten. Als je zoiets als het avontuur van Project 5 Peaks aangaat, dan doe je dat niet halfbakken maar ga je er vol voor om de kans op succes te maximaliseren. Niet alleen voor mezelf, maar het is ook mijn verantwoordelijkheid naar mijn drie teamgenoten. Je bouwt en vertrouwt op elkaar. Dit is niet een avontuur van mij alleen, maar een avontuur van ons team! 

Van Oord is partner van de 2016 Expeditie! 


Project 5 Peaks wordt mede mogelijk gemaakt door:

Allert Bosch